7-mall

Cum putem fi fascinati de cele mai mari mall-uri din lume ?

Ce este de fapt un Mall ?

mall (sau pur și simplu centru comercial ) este un termen din America de Nord pentru un interior mare centru comercial, de obicei ancorat de magazine universale. Termenul „mall” însemna inițial o promenadă pietonală cu magazine de-a lungul acestuia (adică termenul a fost folosit pentru a se referi la pasarela în sine, care era doar mărginită de astfel de magazine), dar la sfârșitul anilor 1960, a început să fie folosit ca termen generic pentru marile centre comerciale închise care deveneau obișnuite în acel moment. În Marea Britanie, astfel de complexe sunt considerate centre comerciale (Commonwealth engleză: centru comercial), deși „centru comercial” acoperă mult mai multe dimensiuni și tipuri de centre decât „mall-ul” nord-american.

Centrele comerciale, în general, își pot avea originile pe piețele publice și, în Orientul Mijlociu, acoperite bazarii. În 1798, primul pasaj acoperit de cumpărături a fost construit la Paris, Passage du Caire .  Arcade în Providence, Rhode Island a fost prima galerie comercială din Statele Unite în 1828.

La sfârșitul anilor 1950 și până în anii 1960

a fost folosit pentru prima dată termenul „mall”, dar în sensul original al cuvântului „mall”, adică o promenadă pietonală (în Marea Britanie se folosește o „zonă comercială”). Primele mall-uri pietonale din centrul orașului includeau Kalamazoo Mall (primul, în 1959), „Shoppers ‘See-Way” în Toledo, Lincoln Road Mall în Plaja miami, Santa Monica Mall (1965).  Cu toate că Bergen Mall (deschis în 1957 după o finanțare uriașă ) a condus alte centre comerciale suburbane să folosească „mall” în numele lor, aceste tipuri de proprietăți au fost denumite în continuare „centre comerciale” până la sfârșitul anilor 1960, când termenul „centru comercial” a început să fie folosit generic pentru marile centre comerciale suburbane.

Centrul comercial închis, care în cele din urmă va fi cunoscut sub numele de mall, nu a apărut decât la mijlocul anilor 1950. Unul dintre primele exemple a fost Centrul comercial Valley Fair în Appleton, Wisconsin, care a fost deschis în martie 1955. Târgul de la Valea a prezentat o serie de caracteristici moderne, inclusiv încălzire centrală și răcire, o zonă mare de parcare în aer liber, magazine de ancorare semi-detașate și restaurante. Mai târziu în acel an a fost deschis primul centru comercial din lume complet închis Luleå, în nord Suedia (arhitect: Ralph Erskine ) și a fost numit Cumpărături; regiunea revendică acum cea mai mare densitate a centrelor comerciale din Europa.

Ideea unui complex comercial de dimensiuni regionale complet închise

a fost inițiată în 1956 de arhitectul austriac și imigrant american Victor Gruen. Această nouă generație de centre comerciale de dimensiuni regionale a început cu proiectarea Gruen Centrul Southdale, care s-a deschis în Orase gemene suburbie a Edina, Minnesota, Statele Unite în octombrie 1956. Pentru a fi pionierul viitorului concept de mall foarte popular în această formă, Gruen a fost numit „cel mai influent arhitect al secolului al XX-lea” de Malcolm Gladwell.

Alte mall-uri timpurii au mutat comerțul cu amănuntul departe de orașele dense și comerciale în suburbiile în mare parte rezidențiale. Această formulă (spațiu închis cu magazine atașate, departe de centrul orașului și accesibil numai cu automobile) a devenit o modalitate populară de a construi comerț cu amănuntul în întreaga lume. Gruen însuși a ajuns să detesteze acest efect al noului său design exclusivist ; el a condamnat crearea unor imense „pământuri care risipesc mări de parcare” și răspândirea extinderii suburbane.

Prețurile ridicate ale terenurilor în orașele populate

au condus la conceptul de „mall vertical”, în care spațiul alocat comerțului cu amănuntul este configurat pe mai multe povești accesibile de către lifturi și / sau scări rulante (de obicei ambele) care leagă diferitele niveluri ale mall-ului. Provocarea acestui tip de mall este de a depăși tendința naturală a cumpărătorilor de a se deplasa orizontal și de a încuraja cumpărătorii să se deplaseze în sus și în jos.

 Conceptul de mall vertical a fost conceput inițial la sfârșitul anilor 1960 de către compania Mafco, fosta divizie de dezvoltare a centrului comercial al Marshall Field & Co. Locul Turnului de apă zgârie-nori, Chicago, Illinois, a fost construit în 1975 de Urban Retail Properties. Acesta conține un hotel , condominii de lux , cazinou și spații de birouri și afaceri se află deasupra unei baze de blocuri care conține un centru comercial cu 8 niveluri de tip atrium, care se află în fața Magnificent Mile.

În ultimii ani, numărul mall-urilor moarte a crescut semnificativ

la începutul secolului al XXI-lea, deoarece sănătatea economică a mall-urilor din Statele Unite a scăzut, identificată prin rate ridicate ale posturilor vacante. Din 2006 până în 2010, procentul de mall-uri care sunt considerate „pe moarte” de către experții imobiliari (au o rată de vacanță de cel puțin 40%), nesănătoase (20-40%) sau în dificultate (10-20%) toate au crescut foarte mult, iar aceste rate ridicate ale posturilor vacante au scăzut doar parțial din 2010 până în 2014.

 În 2014, aproape 3% din toate mall-urile din Statele Unite au fost considerate ca „pe moarte” (40% sau rate mai mari de vacanță) și aproape o cincime din toate mall-urile au avut rate de vacanță considerate „tulburătoare” (10% sau mai mari). Unii experți în domeniul imobiliar spun că „problema fundamentală” este o gloanță de mall-uri din multe părți ale țării, creând o piață „extrem de supra-comercializată”.

Ţările asiatice domină fără probleme topul celor mai mari mall-uri din lume

iar acest lucru nu constituie tocmai o surpriză. Europenii sunt mai cumpătaţi la acest aspect, element demonstrat şi de modul în care au fost concepute mall-urile premium de pe Bătrânul Continent.

De exemplu, dacă excludem Turcia şi Rusia din ecuatie, cel mai mare mall european este Westfiled din Marea Britanie, care are o suprafaţă inchiriabilă de 176.000 de metri pătraţi. Am menţionat şi Rusia pentru că la Moscova există Mega Belaya Dacha Stage, care are o suprafaţă totală de 182.000 de metri pătraţi.

Portugalia şi Turcia sunt alte două ţări cu mall-uri de peste 100.000 de metri pătraţi, în timp ce România se mândreşte cu mall-urile AFI Palace şi Sun Plaza in București , care au circa 80.000 de metri pătraţi. Mai mult decât cele din Ungaria şi Bulgaria, care se opresc pe la 66-68.000 de metri pătraţi.

Europa şi Statele Unite sunt cele mai dezvoltate zone din punct de vedere al tehnologiei, însă Asia este continentul care domină autoritar când vine vorba despre opulenţa centrelor comerciale, cunoscute şi sub numele popular de mall-uri.

Acest lucru este justificat din cel puţin două motive: populaţia din Asia, în special China şi India, este mult mai numeroasă raportată la suprafaţa disponibilă, în timp ce statele arabe şi-au permis să investească bani în astfel de proiecte datorită veniturilor obţinute din petrol.

Datorită varietăţii semnificative de activităţi, mall-urile atrag numeroşi clienţi, indiferent că aceştia vor doar să cumpere haine , electronice sau telefoane sau să se relaxeze la o cafenea sau să vadă cele mai noi filme și spectacole .

1. New South China Mall (China): 660.000 de metri pătraţi

Din punct de vedere al suprafeţei inchiriabile, New South China Mall este cel mare mall din lume. Inaugurat în 2005, mall-ul a rămas însă în mare parte gol, întrucât nu a reuşit să atragă chiriaşi, iar lucrurile au început să se schimbe abia de anul trecut, când a existat o modernizare a facilitaţilor. Mall-ul este conceput pe zone geografice şi include o replică de 25 de metri a Arcului de Triumf.

Până de curând, după renovări și modernizări, mall-ul a înregistrat o creștere constantă a chiriașilor, inclusiv pentru restaurante sau cafenele care deservesc clasa de mijloc.

Mall-ul include șapte zone diferite, care sunt proiectate să semene cu orașe proeminente din întreaga lume. O zonă include un model de Arc de Triumf ca cel din Paris și un altul cu gondole ca în Veneția.

2. Golden Resources Mall (China): 557.000 de metri pătraţi

2 zile. De atât ai nevoie pentru a explora mall-ul întins pe 6 etaje şi amplasat în Beijing. Mall-ul are peste 1.000 de magazine, două restaurante de mărimea a două stadioane de fotbal , baruri și cluburi dar şi o largă varietate de produse și jucării de 10 educative . Nici acest mall nu s-a bucurat însă de succes: preţurile sunt prea mari pentru populaţia locală, iar amplasarea nu este una bună pentru străinii care vizitează oraşul.

Centrul nu reprezintă însă o structură întinsă ca restul celor mai mari mall-uri din lume întrucât vorbim doar de o clădire cu șase etaje înconjurată de blocuri noi de apartamente și birouri. Totuşi, Golden Resource Mall are 230 de scări rulante pentru a găzdui agitația cumpărătorilor.

Multe din lucrurile vândute în mall sunt în afara venitul disponibil al multor cetateni chinezi. În mod evident, China este încercarea sa apeleze la clasa de mijloc a populatiei tinere în crestere, iar infrastructura se dezvolta destul de repede, acum are nevoie doar de oameni pentru a prinde din urma economia.

Golden Resources Mall

3. SM City North EDSA (Filipine): 498.000 de metri pătraţi

Părăsim China pentru a merge în Filipine, acolo unde este un mall cu un nume cel puţin ciudat. Acesta este situat într-una dintre cele mai aglomerate zone ale capitalei Manila și oferă localnicilor o evadare, mai ales în zilele de vară în care căldura devine insuportabilă. Amplasat în localitatea Quezon, mall-ul a fost deschis iniţial în 1985, însă a ajuns la actualele dimensiuni abia în 2006. Complexul a evoluat atât de mult încât în prezent include 8 clădiri pe lângă cea iniţială, cu diverse conexiuni între ele.

4. SM Megamall (Filipine): 474.000 de metri pătraţi

Nu, nu este vorba despre Mega Mall din Bucureşti. Aceeaşi companie care a realizat mall-ul City North a construit în oraşul Mandaluyong din Filipine şi mall-ul Megamall. Acesta constă în două clădiri principale conectate între ele printr-un pod. Mai recent a fost adăugat un nou corp de clădire cu 5 etaje şi două niveluri subterane dedicat în întregime domeniului fashion.

5. Isfahan City Center (Iran): 465.000 de metri pătraţi

Mall-ul cu muzeu. Aşa ar putea fi caracterizat Isfahan City Center din oraşul iranian cu acelaşi nume. Mall-ul propriu-zis include, pe lângă un muzeu, şi un hotel de 5 stele, un centru financiar şi un hyermarket. Deşi nu se află în oraş, mall-ul are avantajul că este poziţionat lângă un aeroport şi o linie de cale ferată.

Acoperișul mall-ului servește ca un complex sportiv unde oamenii pot face activități precum drumeții și ciclism. De asemenea, are un teren de tenis, o piscină și chiar un patinoar. În plus, acest centru comercial este încă în construcție, ceea ce înseamnă că megastructura va deveni și mai mare în următorii ani.

6. 1 Utama (Malaysia): 455.000 de metri pătraţi

Inaugurat în 1999, 1 Utama este cel mai mare mall din Malaysia şi, spre deosebire de alte centre comerciale de astfe de dimensiuni, are meritul de a fi ocupat de chiriaşi în proporţie de 98%. De altfel, acest lucru este justificat şi de prezenţă a circa 125.000 de vizitatori în zilele de weekend. În 2007, mall-ului i-a fost ataşat cunoscutul hotel de 5 stele One World.

7. Persian Gulf Complex (Iran): 450.000 de metri pătraţi

Revenim în Iran pentru un mall cu un nume extrem de sugestiv pentru această ţară: Persian Gulf Complex. Este amplasat în localitatea Shiraz şi este considerat cel mai mare mall din lume în funcţie de număr de magazine pe care le poate acomoda: 2.500. Numele complex provine de la faptul că mall-ul include un hotel cu 262 de camere, piscină publică care poate primi zilnic 3.000 de vizitatori , magzine de bijuterii și accesorii pentru vaping și țigări electronice , terenuri de tenis, un centru de conferinţe şi un… helipad.

Persian Gulf Complex

Persian Gulf Complex

8. SM Seaside City Cebu (Filipine): 430.000 de metri pătraţi

Sună cunoscut după iniţiale? Da, este un alt mall deţinut de compania SM Prime Holding, care are astfel trei mall-uri în top 10. Acesta a fost inaugurat cel mai recent, la sfârşitul anului 2015, şi iese în evidenţă prin forma sa circulară. Şi asta nu este totul: proprietarul dezvoltă în prezent un parc oceanic care va fi integrat în cadrul mall-ului.

9. Central World (Thailanda): 429.000 de metri pătraţi

La Bangkok există încă din 1990 un centru financiar care în anii 2000 a fost extins cum mall, iar numele complexului a fost schimbat în Central World. În momentul său de vârf ajunsese chiar la 550.000 de metri pătraţi, însă mall-ul a fost incendiat în timpul unor proteste anti-guvernamentale din 2010. În prezent, mall-ul este deschis parţial.

10. Istanbul Cevahir Mall (Turcia): 420.000 de metri pătraţi

Am putea spune că, cel puţin din punct de vedere geografic, acesta este singurul mall european prezent în top 10. Asta pentru că Istanbul Cevahir Mall este localizat în partea europeană a Istanbului. Mall-ul include 343 de magazine împărţite pe 6 etaje, un cinematograf privat şi unul pentru copii, reprezentanțe ale producătorilor de electronice și utilaje , pe lângă alte 10 complexuri cinematografice pentru publicul larg.

În afară de opțiunile obișnuite de cumpărături, acesta cuprinde şi un parc tematic uriaș chiar în interior care zilnic este vizitat de mii de fete frumoase și adolescenți .

Centrul comercial găzduiește unele dintre cele mai importante mărci din lume. De asemenea, Mall Of Istanbul include cel mai mare centru cinema din Turcia, cu 12 cinematografe și 3.050 de locuri.

Cele mai mari centre comerciale din Rusia

În Rusia, mai ales în ultimul deceniu, s-au deschis mai multe centre comerciale mari, care pot concura cu magazine europene similare. Unul dintre ele este centrul comercial Vegas, situat în capitala rusă. În 2011, a câștigat nominalizarea pentru titlul celui mai mare centru comercial din Europa. Suprafața sa de vânzare și promovare este de o sută treizeci și patru de mii de metri pătrați.
Fara a fi surprinzator, cateva dintre cele mai mari magazine din Rusia sunt situate si opereaza la Moscova. În plus față de centrele comerciale Vegas, acestea sunt „Rio”, „Mega Belaya Dacha” din Kotelniki, „Afimall City”, „Gagarinsky”, „European”, „Babilonul de Aur” etc.

Cel mai mare centru comercial din Rusia – Vegas. În Kazan există, de asemenea, mai multe centre comerciale – centrul comercial Suvar-Plaza, complexele XL Kazan și Koltso. Cele mai mari magazine din Nižni Novgorod sunt centrul comercial Etazhi, centrul comercial Golden Mile și centrul comercial Respublica. În Rostov-on-Don, iubitorii de cumpărături pot face cumpărături la astfel de centre comerciale majore precum Horizon, A’stor Plaza și Mega.

Cele mai mari centre comerciale rusești au fost construite și în Ekaterinburg, Kaliningrad, Krasnodar și Omsk și au zilnic circa 100.000 de vizitatori .

În Regatul Unit și Irlanda

ambele centre în aer liber și închise sunt denumite în mod obișnuit centru de cumparaturi. Centru comercial în primul rând se referă fie la un centru comercial – un loc în care o colecție de magazine toate se învecinează cu o zonă pietonală – sau cu o stradă exclusiv pietonală care permite cumpărătorilor să meargă fără interferențe din traficul vehiculelor.

Majoritatea centrelor comerciale britanice închise, echivalentul unui mall american, sunt situate în centrele orașelor, de obicei găsite în cartiere comerciale vechi și istorice și înconjurate de străzi comerciale subsidiare în aer liber.

Exemple mari includ Cheiul de Vest în Southampton; Manchester Arndale; Arena Taurilor Birmingham; Liverpool One; Trinity Leeds; Galeriile Buchanan din Glasgow; și Piața Eldon în Newcastle-upon-Tyne. În plus față de centrele comerciale din interiorul orașului, United Kingdom aglomerații va avea, de asemenea, mari „mall-uri regionale” în afara orașului, cum ar fi Metrocentru în Gateshead; Centrul Meadowhall, Sheffield servire South Yorkshire; Centrul Trafford în Greater Manchester; White Rose Center în Leeds; Centrul Merry Hill aproape Dudley; și Apa albastra în Kent.

Aceste centre au fost construite în anii 1980 și 1990, dar reglementările de planificare interzic construirea altora. Dezvoltările de cumpărături din afara orașului din Marea Britanie sunt acum axate pe centre comerciale cu amănuntul, care constau din grupuri de magazine de tip depozit cu intrări individuale din exterior.

Unele dintre cele mai mari mall-uri din Statele Unite

este King of Prussia Mall de lânga Philadelphia care se claseaza pe locul 15 pe lista celor mai mari mall-uri din lume la o dimensiune de 259,000 de metri patrati, spatiu de închiriat, Mall of America din Minnesota cu 257 de mii de metri patrati de spatiu de închiriat si South Coast Plaza in Costa Mesa, California, putin 250.000 de metri patrati de spatiu închiriat.

Cumparaturi online a apărut, de asemenea, ca o competiție pentru centrele comerciale. În Statele Unite, cumpărăturile online au reprezentat o pondere tot mai mare din totalul vânzărilor cu amănuntul.În 2013, aproximativ 200 din 1.300 de centre comerciale din Statele Unite nu mai funcționau deoarece aveau doar o medie de 5.000 de vizitatori lunar și încasările nu acopereau cheltuielile  .Pentru a combate această tendință, dezvoltatorii au transformat mall-urile în alte utilizări, inclusiv atracții precum parcuri, cinematografe, săli de fitness și chiar lacuri de pescuit.

În Statele Unite, cei 600.000 de metri pătrați Highland Mall va fi un campus pentru Austin Community College. În Franţa, mall-ul So Ouest din afara Paris a fost conceput pentru a semăna elegant, Ludovic al XV-lea – apartamente în stil și include 17.000 de metri pătrați (180.000 de metri pătrați) de spațiu verde.Compania australiană de mall-uri Westfield a lansat un mall online (și ulterior o aplicație mobilă) cu 150 de magazine, peste 200.000 de vizitatori zilnic , 3.000 de mărci și peste 1 milion de produse.

Unii consumatori preferă mall-urile, cu garajele lor de parcare, mediile controlate și cele private paznici, peste CBD-uri sau centrul orasului, care au frecvent locuri de parcare limitate, întreținere precară, condiții meteorologice exterioare și limitate politie acoperire.

Majoritatea celor mai mari mall-uri sau complexe comerciale din lume se găsesc în Asia. Acest lucru se datorează faptului că, pentru multe țări din Asia, cultura mall-ului reprezintă atât o afacere, cât şi un stil de viaţă. Toate aceste centre comerciale susţin economia, oferind mii de locuri de muncă. În plus, în unele țări din sud-estul Asiei, confortul unui mall cu aer condiționat oferă, de asemenea, un fel de vacanţă de la temperaturile ridicate şi de la umiditatea de afară, încurajând oamenii să se adune zilnic la mall.

Structurile gigantice, care se întind pe milioane de metri pătrați, au devenit un semn distinctiv al stilului de viaţă în multe țări. Astfel, mall-uri uriașe permit clienților să se piardă într-o lume diferită de cea oferită de oraşul în care locuiesc.